Skip to main content

Mi is az a művészetterápia?

   


    Sokan, sokféleképpen írnak a művészetterápiáról. Az alapvető tények, ismeretek mellett személyes tapasztalataimat szeretném megosztani a blogbejegyzésekben.

Igyekszem rövid, pár perc alatt olvasható posztokat írni, hogy egy kávé mellett is fogyasztható legyen. Szó lesz elméletről és gyakorlatról, és nem csak művészetterápiáról konkrétan, hanem egyfajta befelé vezető útról, folyamatról, amihez nagyon sok minden hozzátartozik. Szinte az egész élet maga.

Hosszú távú célom, hogy összefoglaljam az eddigi tapasztalataim, tudásom, ami összegyűlt a több, mint 5 évtized alatt, mióta megszülettem. Tudom, nagy tervek, nagy ívek! Lássuk, sikerül-e.

 

    A művészetterápia, mint kifejezés, érdekes módon nem olyan régen van jelen a köztudatban. Nem úgy a művészetek, az alkotás terápiás használata, ami körülbelül egyidős az emberiséggel.

C. G. Jung pszichoterapeuta és tudós alkotással hozta felszínre belső képeit, közben pedig tudatosan figyelte magát, a folyamatot és hatásait. Később a páciensei is rajzoltak, festettek, formáztak az egyéni terápiás üléseken. Jung az alkotás folyamatát tudatosan alkalmazta a gyógyításban, így őt tekintik az első művészetterapeutának, habár vele párhuzamosan többen is elkezdték alkalmazni az aktív művészetterápiát. (Hans Prinzhon, Erich Guttmann, Francis Reitman, Edward Adamson, Adrian Hill)

Ha már említésre került az aktív művészetterápia, ahol a páciens aktívan részt vesz a folyamatban, azaz alkot, megemlítem a receptív, befogadó, passzív  művészetterápiás irányzatot is, ahol az alkotói folyamatban nem veszünk részt, hanem mint befogadó gyönyörködünk a műben, ami úgy indít el bennünk folyamatokat, hogy hallgatjuk, nézzük, tapintjuk a műalkotást. Biztos mindenkinek volt része már ilyen élményben, mikor egy-egy festmény, zenemű, vers, próza, film megindította, erős érzelmeket váltott ki belőle.

A művészetterápia a nem verbális kommunikációra helyezi a hangsúlyt. Művészetterápia néven általában a képzőművészeti terápiát értjük, más művészeti ágakhoz tartozó terápiák külön elnevezést kaptak. Pl. táncterápia, zeneterápia, biblioterápia.

Fontos megjegyeznünk, hogy az aktív művészetterápiához nem kell művésznek lennünk, nem arra kell törekednünk, hogy műalkotást hozzunk létre! Bár létezik egy alkotásközpontú irányzat is, a legtöbbször azonban a folyamat maga a fontos, az alkotást, mint eszközt használva. Az ilyen foglalkozásokon való részvétel egyaránt segítség azoknak, akik komoly problémákkal küzdenek, de azoknak is, akik önmagukat szeretnék mélyebben megismerni. Mivel, ahogy említettem, a művészetterápia nonverbális terápia, így olyan elfojtott, nem kimondható, nem tudatosodott érzelmek is előkerülnek, amik aztán felvállalhatók és kifejezhetők lesznek az alkotás során.

Itt jegyzem meg, hogy saját magam is részt veszek képzéseken, művészetterápiás foglalkozásokon, amit más vezet, hiszen a saját élmény megfizethetetlen tapasztalat, és az önmagunk megismerése, traumáink feldolgozása, élethelyzeteink megértése soha véget nem érő feladat.

A következő bejegyzésemben a foglalkozásokon használt technikákat, eszközöket mutatom be.

Comments

Popular posts from this blog

Viasztechnika / Wax technique

Egyik kedvenc sálam. Viasztechnikával készült, ami elég macerás, mert többször kell festeni, viaszozni, majd jó hosszan vasalni. De megéri! Lényege, hogy ahol viasszal lefedjük az anyagot, ott a festék nem tudja befogni. Legelőször felvisszük az alapszínt vagy színeket, majd viaszréteg következik (a képen jól láthatók az ecsetvonások, amit egy durva szőrű ecsettel húztam). Aztán megint jöhet festék és megint viasz, tetszés szerint. A festék száradása után jöhet a vasalás, jó alaposan, míg az utolsó csepp viaszt ki nem vasaltuk. Mosás, szárítás. Sajnos fázisfotókat nem készítettem, de ezt a technikát Izabella Whitworth weboldalán nagyon jól elsajátíthatjuk. A fotók még azok számára is iránymutatóak, akik nem értik az instrukciókat. (Fontos megjegyezni, amit Izabella is említ, hogy a viaszvasalás közben jól szellőző helyen tartózkodjunk. Valamint a forró viasszal óvatosan bánjunk. Én ennél a kendőnél ú.n. hideg-viaszt használtam. Előnye, hogy nem kell melegíteni, hátránya, hogy nem ann

Eszközök, technikák a művészetterápiában

     Milyen eszközöket, technikákat használunk a képzőművészeti terápiában?      A  különféle technikáknak más-más hatása van a pszichére, ezért többféle technikát kipróbálunk, a művészetterapeuta pedig célirányosan is használhatja egyéni foglalkozásokon a különféle eszközöket.  A művészetterápiában a fő hangsúly az improvizáción van. Jobbára az érzelmekkel dolgozunk egy-egy foglalkozás alatt. Valószínűleg ha a technikákat említjük legtöbbünknek a vízfesték jut az eszükbe. Valóban ez az egyik technika, amit sokat használunk, amit azonban esetleg nem tudnak róla sokan, hogy ez képes a legtöbb érzelmet megmozgatni bennünk. Valamint, hogy nehezen kontrollálható, főleg, ha sok vizet használunk.  A festék folyik, fut, néha határok nélkül. Nehéz keretek között tartani. Éppen ezért az olyan emberek számára, akik korlátokhoz vannak szokva, nem elég rugalmasak, akik az érzelmeiket elnyomják, nem tudják kommunikálni, ijesztő lehet elsőre ez az eszköz. Viszont pont ezért gyógyító is rájuk nézve,

Átlagos szombat reggeli tűnődés

Megtaláltam egy régi írásom a fészbúkon. Akkoriban sokat írtam. Ilyesmit. Vannak korszakok, ez ilyen volt. Mostanában csak magamban tűnődöm ilyesmiken, pedig milyen jó visszaolvasni.  6 éve egy szombat reggelen...  Ott kezdődött, hogy reggel elolvastam egy csomó okosságot a neten. (Egyébként nem, mert valahol egy távoli galaxisban, Istentudja kinek a gondolatával, de ha itt kezdeném, nem bírná el a fészbúk egész tárhelye sem.) Szóval olvastam életekről. Szerelemről, gazdagságról, szegénységről, boldogulásról. Valahol olvastam, hogy sors. Hogy eleve elrendelés. Szabad akarat. Mit tehetek, mit nem.  Aztán, még pizsiben - nem, nem a Snoopysban, mielőtt kérdeznéd -, kimentem gyomlálni, söprögetni, bóklászni a kertbe. Ott Bélánk nagy erőkkel próbált levadászni a szivarfa legtetején egy verebet. Majd kettőt, miután egy másik is látta, milyen jó móka hülyét csinálni egy macskából. Mert ugye nem kérdés, hogy kiröhögték Bélát, továbbugráltak, repkedtek, mire ő kigondolta, hogy ugrik.  Valahogy